Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 31 maja 2011

3. Polska - Złoty Potok


Kartka przywędrowała do mnie już w zeszłym tygodniu z Poznania od Mikisa. Przebyła więc około 300 km. Co ciekawe przedstawia miejscowość, do której chyba mnie jest znacznie bliżej. Złoty Potok znajduje się w powiecie Częstochowskim, więc od Katowic  około 70-75 kilometrów, godzinka drogi. Nigdy tam nie byłam, a kartka, (choć multiview i w dodatku z Dikappy, której pocztówki średnio lubię, bo są diabelnie szablonowe i w dodatku nie pokazują tego co najładniejsze w danych miastach) zachęciła mnie do tego, więc myślę, że kiedyś zrobię tam sobie wycieczkę. Chociaż to mała wieś, to ma się czym pochwalić. Już chyba dużym plusem jest to, że wieś leży na terenie Jury Krakowsko - Częstochowskiej, a więc w jej pobliżu znajduje się mnóstwo ostańców, którym.. jak głosi legenda, miejska bądź jednak nieco bardziej prawdziwa, nazwy nadawał Zygmunt Krasicki. Sądzę jednak, że jest w tym dużo prawdy, skoro staw w wiosce nazywa się Irydion jak jedno z dzieł dramaturga (na pocztówce na dole na prawo). Nasz trzeci wieszcz narodowy, mieszkał  w Złotym Potoku od 1857 roku w swoim dworku, gdzie teraz mieści się muzeum jego imienia (prawy górny obrazek). W wiosce też znajduje się Pałac znanego rodu Raczyńskich (góra na lewo) a także zabytkowy kościólek  pw. św. Jana Chrzciciela (na lewo na dole).  Poza tym wioska leży praktycznie mówiąc na terenie rezerwatu Parkowe, gdzie objętych jest ochroną kilka ciekawych roślin oraz ostańców wapiennych. Można tu także odwiedzić źródła wodne: Zygmunta, Elżbiety, Spełnionych Marzeń. Młyn wodny oraz Jasknię Grota Niedźwiedzia (w wiosce niedaleko w Siedlcu znajduje się jaskinia o wdzięcznej nazwie "Na dupce" :D) Jakby tego było mało, przechodzą przez nią 4 szlaki turystyczne:
 Szlak orlich gniazd
 Szlak zamonitu
 Szlak walk 7 Dywizji Pancernej Wrzesień 1939
 Szlak architektury drewnianej Województwa Śląskiego

I powiedzcie mi, że to mało jak na małą wioskę, która liczy nieco ponad tysiąc mieszkańców ;)





2 komentarze:

  1. jak jechałam na swój pierwszy w życiu festiwal, czyli na Niezabijaj w Jastrzygowicach to przejeżdżałam przez Złoty Potok. wiele nie pamiętam, ale nazwa zapadła mi w pamięć :)

    OdpowiedzUsuń