Łączna liczba wyświetleń

piątek, 24 czerwca 2011

11. Holandia - Breda

Kartkę tę przewiózłszy ją przez około 1110 km Europy dotachał mi na święta Wielkanocne mój Tato, wraz z taką jak ten Petitkowy: Dworzec w Amsterdamie . Mam dokładnie identyczną, więc nie będę wklejać obu ;). Dworzec nawet bardziej mi się podoba, szczególnie, że był niespodzianką, poprosiłam o kartki z Bredy, a Tato jeszcze na postoju busa wyskoczył szybko do kiosku w Amsterdami i kupił drugą, ale ta z Bredy też jet całkiem przyzwoita. Sama Breda to jedno z większych miast w Holandii, zamieszkuje je blisko 170 tysięcy mieszkańców, wiec można je porównać do polskich miast wojewódzkich - takich jak Olsztyn czy Rzeszów.  Leży ono w południowo- zachodniej części kraju wiatraków tzw. Brabancji Północnej, blisko granicy z Belgią i około 40 km od Rotterdamu. W Bredzie znajduje się kilka interesujących zabytków m.in. gotycki kościół Grote Kerk wid oczny w tle na widokówce. Odbywają z nim zresztą nawet polskie msze, bo Breda to największe skupisko Polaków w Holandii (z czego zapewne są niezadowolenie i robią kolejne nagonki w mediach ;/). Chyba zapomnieli mili państwo, że im Maczek ratował szanowne 4 litery ;), to właśnie polski generał i jego Brygada wyzwoliła miasto w 1944 roku, za co zresztą otrzymał honorowe obywatelstwo Holandii. Polski generał do dzisiaj leży na cmentarzu w Bredzie. Co jeszcze z zabytków? Oczywiście stare miasto, zamek, oraz coś o czym pierwsze słyszę, tzw "Beginaż" czyli jak mówi mądra ciocia Wiki do spółki z Wujem Google: miejsce gdzie mieszkały beginki - laickie, religijne stowarzyszenia kobiet, rzadko mężczyzn.

2 komentarze:

  1. Miasto Breda to znam tylko z drużyny piłkarskiej:)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja jej w ogóle nie kojarzę :D Za to Tato mi przed chwilą obiecał kupić kolejne pocztówki w Bredzie :) To pewnie będę mogła się podzielić :)

    OdpowiedzUsuń