Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 6 czerwca 2011

5. Polska/ Słowacja - Dolina Pięciu Stawów Spiskich

     Przyznaję, że zastanawiałam się gdzie zaklasyfikować tę kartkę, do kartek polskich czy słowackich. Wzięło się to stąd, że wydana została przez polskie wydawnictwo Limba, napisy i zdjęcie zrobione zostały w Polsce i przez Polaka, ale sama Dolina Pięciu Stawów Spiskich leży już w granicy Słowacji. Niemniej, zakwalifikowałam do polskich ;) Kartka przywędrowała do mnie w torebce mojej Mamy, a do niej, w plecaku uczennicy gimnazjum, w którym Mama pracuje. Uczennica była ostatnio na wycieczce w Zakopanem, a że moja Mama wspomniała, że bardzo lubię kartki pocztowe, panna E. przywiozła mi tę. Ma dobry gust, bo pocztówka ta z miejsca trafiła do moich ulubionych. Tu tego nie widać tak dobrze, ale ma fenomenalne kolory. Jest po prostu piękna.
      A sama Dolina Pięciu Stawów Spiskich? Jej oryginalna nazwa to: Kotlina Piatich Spišskych plies. Jak pisałam położona jest w słowackich Tatrach Wysokich, wznosząca się nad Doliną Małej Zimnej Wody (Malá Studená dolina) i oddzielona od niej ścianą stawiarską. Głównymi zbiornikami wodnymi doliny jest Pięć Stawów Spiskich, od których wzięła ona nazwę. Najwyżej położony z nich jest Zadni Staw Spiski (2022 m n.p.m.), największy zaś Wielki Staw Spiski. Pozostałe jeziorka to Pośredni, Niżni i Mały Staw Spiski. Dolina ta jest górną częścią większej doliny - Małej Zimnej Wody. W Dolinie Pięciu Stawów Spiskich można także zobaczyć wodospad Złotą Siklawę

1 komentarz: