Łączna liczba wyświetleń

środa, 15 czerwca 2011

7. Izrel - Jerozolima

Pocztówka przedstawiająca Święte Miasto wyznawców trzech religii, niestety nie przywędrowała do mnie z samego Izraela. Przybyła do mnie ze słynnego sklepiku dworcowego w rękach mojego D. jako jedna z różnych kartek, które miały zamiast kwiatków stanowić prezent na trzecią rocznicę związku ;) A zatem nie przebyła nawet kilometra, ale ucieszyła mnie bardzo ;) Wraz z nią wzbogaciłam się m.in. o kartkę z Rzymu,  z dedykacją, która powaliła mnie na kolana, naprawdę śliczną kartkę przedstawiającą Plac Czerwony (jeszcze ją tu wkleję) oraz m.in. kartkę ze słowackiego Lubovnianskiego Hradu, która zmyliła mojego D. ,bo było na niej napisane: Slovenskie kralowskie mesta. No to jak słoweńskie, to słoweńskie, prawda? ;) A nie słowackie.  Chciał wybrać mi coś z krajów, z których nie mam nic, dlatego połasił się na tę Słowenię - Słowację, a  tu jednak psikus. Nieważne zresztą czy słowacka czy słoweńska, jest ładna!
   Z tą Jerozolimą to trafił, nie miałam dotąd nic z Izraela i znając moje szczęście do wysyłanych kartek, które są rejestrowane najszybciej po miesiącu, to doczekam się tego za rok, może dwa.
   Jarozolima, jak powiedziano, to miasto trzech religii - judaizmu, islamu oraz najmłodszego chrześcijaństwa. Każda z kultur czci w Świętym Mieście co innego. Dla przedstawicieli  judaizmu  święta jest Ściana Płaczu - jedyna pozostałość po legendarnej wręcz Świątyni Jerozolimskiej, zbudowanej za czasów, nie mniej legendarnego króla - Salomona. Muzułmanie z kolei odwiedzają miejsca, do których miał przywędrować ich największy prorok - Mahomet: meczet Al-Aksa oraz Kopułę na Skale. Chrześcijanie zaś wielbią Jerozolimę jako miejsce odkupienia, tłumnie odwiedzają Golgotę oraz Bazylikę Grobu Bożego. Ze względu  na tę wielokulturowość, Jerozolima od wieków jest miejscem sporów religijnych. Warto zaznaczyć, że u początku XXI wieku w mieście tym znajdowało się: 1204 synagogi, 158 kościołów i 74 meczety. Ilość ogromna, ale nie zapominajmy, że to największe miasto w tym państwie, zarówno pod względem powierzchni, jak i liczby mieszkańców.
   A sana widokówka przedstawia widok na Wzgórze Świątynne, ta żółta kopuła to właśnie Kopuła na Skale. Święte miejsce Muzułmanów.

3 komentarze: