Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 29 sierpnia 2011

25. Rosja - St Petersburg

Pocztówkę tę otrzymałam od Valentiny  z Sankt Petersburga. To właściwie moja pierwsza prywatna wymiana międzynarodowa (wyliczając userów z Polski, mieszkających obecnie w innych krajach) Jakoś dotąd nie miałam za bardzo śmiałości by zagadywać userów z innych państw, zwłaszcza, że czytałam, że średnio 7 osób na 10 nie raczy nawet odpisać, że  nie są zainteresowani. Sądzę jednak, że po takiej dość udanej pierwszej wymianie być może jednak zagadam kogoś. Użytkowniczka z Rosji bowiem zagadała jako pierwsza. Wprawdzie miałam dostać nieco inną kartkę, ale ta również mi się podoba. Przedstawia ona Sobór Kazański. Sobór to oczywiście prawosławny odpowiednik katolickich katedr. Ta znana budowla jest poświęcona Kazańskiej Ikonie Matki Bożej a budowano go w latach 1801-1811, więc w tym roku obchodzi 200-lecie powstania, jednak nie poświęcenia, bo to z powodu skomplikowanej historii miasta, a przede wszystkim panującego tu przez prawie cały wiek XX komunizmu, nastąpiło dopiero w  XX wieku. Sobór jest zbudowany w stylu klasycystycznym, szczególnie duże wrażenie robi kolumnada złożona z 96 kolumn. Budynek ten wygląda też pieknie w nocy, gdy jest  oświetlony. (Można sobie zobaczyć tutaj ). Pewnie od razu rzuciło wam się w oczy, że Sobór Kazański jest podobny do Bazyliki św. Piotra w Rzymie. I słusznie, bo na niej wzorował się jego twórca - Andriej Worochin.  A tak poza tym... to chyba mam kolejną kartkę UNESCO-wą ;). Jak się bowiem doczytałam Sobór Kazański jest położony przy Newskim Prospekcie - najbardziej znanej i bardzo bogatej w zabytki ulicy dawnego Piotrogrodu. Ściślej mówiąc: Newski Prospekt jako zabytkowe centrum Petersburga jest praktycznie mówiąc w całości objęte ochroną UNESCO.
 Ps. Poprosiłam nadawczynię, by wypisała kartkę po rosyjsku. Zrobiła to. Pisała, że nie wiedziała, że w Polsce uczymy się rosyjskiego ;) Chyba rzadko kto, ale ja jednak się uczyłam. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz