Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 28 listopada 2011

43. Hong Kong - Chinese Junk


   Ostatnio ciągle choruję. Z tego też względu nawet nie mam czasu zajrzeć na swojego własnego bloga, a co dopiero podejrzeć strony prowadzone przez innych postcrosserów. Tyle mi się ładnych kartek uzbierało w ostatnim czasie. Chciałabym je wszystkie pokazać tutaj. No i widać właśnie. Mam czas tu zajrzeć raz na kilka-naście dni. Pocztówka z Hong - Kongu, jako pocztówka z dwudziestego piątego kraju, z którego ktoś mi wysłał kartkę ( nie liczę czystych i zapisanych) przywędrowała do mnie 15. 11. 2011 pokonując 8,487 km w 11 dni. Całkiem niezły wynik, patrząc na to, że moja kartka do USA podobny dystans pokonywała w 193.
    Zapewne postcrosserów oblatanych w tematyce UNESCO zdziwi etykieta pod postem. Jak by nie było w Hong Kongu nie znajduje się żaden z obiektów listy światowego dziedzictwa UNESCO. Poniekąd trudno się dziwić skoro jest to region administracyjny typowo nowoczesny, zabytków tam jak na lekarstwo, za to nowoczesnych drapaczy chmur, różnego rodzaju konsorcjów, parków przemysłowych czy też wreszcie szkół wyższych jest tam pod dostatkiem, jak to u nas kiedyś było z mieczami ;). Nic więc dziwnego, że na  mapie  rozmieszczenia obiektów UNESCO Hong Kong stanowi białą plamę.
   Jakże się więc zdziwiłam kiedy zaczęłam szukać czegoś więcej o Zatoce Hong Kongu, którą przedstawia pocztówka, a którą dość szczegółowo opisała mi nadawczyni. Zwróciła mi ona uwagę na stateczek z czerwonymi żaglami widoczny na  pierwszym tle. Katy pisała, że tzw. Chinese Junk - jest symbolem miasta. Poszukałam nieco wiadomości o tym stateczku i okazało się, że jest to bardzo unikatowy typ statku - tzw. dżonka - dalekowschodni niewielki statek drewniany bez stępki, przeważnie 1-, 2- lub 3-masztowy, o charakterystycznych wielokątnych żaglach przypominających wachlarz, plecionych z włókien roślinnych, zaopatrzonych w liczne, poziome usztywniające listwy biegnące promieniście w poprzek całego żagla. W 2010 roku technologia budowy przegród wodoszczelnych dżonek chińskich została wpisana na Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego wymagającego pilnej ochrony prowadzoną przez UNESCO.
.

4 komentarze:

  1. Ta kartka to po prostu rewelacje. Tez niedługo planuję wrzucić Hong Kong na bloga (i to z kwietnia hmm) ale kartka nie jest w połowie tak fajna jak twoja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm... A ja czekam na swoją dżonkę... :) Twoja jest piękna!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny widoczek. Oddaje klimat tego miejsca!

    OdpowiedzUsuń