Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 18 grudnia 2011

48. Niemcy - Berlin - Brama Brandenburska

Co jest widoczne na pocztówce powyżej nie trzeba nikomu tłumaczyć. Sądzę, że niewiele jest takich osób, które nie kojarzą tego symbolu państwa niemieckiego, bo tym niewątpliwie dla Niemców jest Brama Brandenburska. Dokładnie mówiąc, budowla ta symbolizuje Pokój i Wolność.
Pocztówkę tę otrzymałam od Anusigd, około miesiąca temu. Właściwie powinnam chyba napisać, że otrzymałam ją od Ani i jej Mamy, gdyż to Ani Mama zakupiła ją w Berlinie, jako nagrodę loteryjną dla mnie. Żeby otrzymać pocztówkę należało zgadnąć do jakiego miasta na wycieczkę wybiera się Ani Mama. Strzeliłam, że Berlin, bo uznałam, że z Gdańska jest dość blisko do Berlina, że jest to idealne miejsce na jednodniową wycieczkę. W dodatku  jak się to mówi, najciemniej pod latarnią, często najtrudniej się wybrać tam, gdzie mamy dość blisko i to było kolejnym powodem wyboru tego właśnie miasta. Jak się okazało, mój strzał, pierwszy zresztą w całej loterii, okazał się jedynym trafnym i oto proszę, jakiś czas później do mojej skrzynki pocztowej zawitała to oto kartka.
Przyznaję, że nieco mnie ona zadziwiła. Zaskoczyło mnie to, że z tej perspektywy Brandenburg Tor nie wydaje się tak ogromna jak na większości pocztówek, zdjęć czy ujęć filmowych. Powiedziałabym nawet, że wprost przeciwnie, sprawia wrażenie niewielkiej. Wrażenie to, choć oczywiście to tylko zaburzenie perspektywy, pogłębia słup wody wyrzucany z fontanny, który jak się może wydawać, sięga do szczytu Bramy, aż do zwieńczającej ją Kwadrygi. Z rzeźbą tą zresztą wiąże się interesująca historia. Mianowicie, Po bitwie pod Jeną-Auerstedt Napoleon zabrał kwadrygę do Paryża, gdzie zamierzał ją umieścić na stałe, nie doszło jednak do tego z powodu obalenia dyktatora. Po zajęciu Paryża gen. Ernst von Pfuel został komendantem pruskiego sektora stolicy Francji. Jemu to właśnie zawdzięczają berlińczycy powrót Wiktorii na Bramę. W 1814 ludzie Blüchera zapakowali Kwadrygę w skrzynie i odesłali do Berlina, gdzie ją odrestaurowano.
A ja jeszcze na koniec dodam, że Brama Brandenburska mnie osobiście kojarzy się... z jednym z ostatnich odcinków "Czterech Pancernych i Psa". Pewnie pamiętacie, m.in. tę scenę? (jedyna z Bramą w tle, jaką znalazłam):



1 komentarz:

  1. uwielbiam pocztówki;) mam ich w domu tysiące ;D a najlepiej moją pasję widać na ścianie: cała nimi obklejona;D pozdrawiam i dodaję do linków w cenu obcerwowania poczynań pocztówkowych;)

    OdpowiedzUsuń