Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 16 stycznia 2012

54. Belarus - Połock

A  dzisiaj wyjątkowo, na bieżąco ;) Z reguły prezentuję tu pocztówki, otrzymane jakiś czas wcześniej, bo mija sporo czasu, nim "natchnie" mnie na notkę o nich. Teraz jednak jest inaczej, pocztówkę tę wyciągnęłam zaledwie kilka godzin temu ze skrzynki pocztowej. Jest to trzecia z pocztówek, którą otrzymałam w ramach swapu od Aliakseia z Mińska. Jest to też jedna z trzech pocztówek wypisana po rosyjsku ;) Zapewne w końcu ją rozszyfruję ;) Nadawca ma całkiem ładne pismo, ale niestety bardzo drobne, a na dodatek jest to przecież cyrylica, mocno nachylona i mam nieco problemów ;) Niektóre literki sprawiają mi duże kłopoty, nie to to drukowany rosyjski, już dawno nie pisałam nic po rosyjsku i także nie czytałam nic w pisanym rosyjskim (co innego z drukowanym, z tym nie mam większych kłopotów). Tak czy siak, pocztówka mi się niesamowicie podoba, jak na białoruskie kartki jest wręcz śliczna, bo muszę przyznać, że rzadko która z tego kraju mi się podoba. Przedstawia ona sobór św. Zofii w Połocku (Polatsk). Katedra ta została założona jako jedna z pierwszych budowli chrześcijańskich na terenie obecnej Białorusi jeszcze w XI wieku, pierwotnie jako prawosławna, w latach 1596-1654 oraz 1668–1839 w posiadaniu kościoła greckokatolickiego, w latach 1839-1924 i 1942-1944 ponownie prawosławna; obecnie wykorzystywana jest jako sala koncertowa i muzeum. Prawdopodobnie jest to najstarsza budowla sakralna na Białorus. Niestety trzeba też wspomnieć, że wspaniałe zbiory tutejsze biblioteki, zostały zniszczone, kiedy wojska Stefana Batorego, wkroczyły do Połocka, podczas wojen inflanckich.

4 komentarze:

  1. Oj tak, zazdraszczam szalenie, ładna kartka z Białorusi to rzadkość :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli są ciekawe i ładne kartki w Białorusi :)

    OdpowiedzUsuń
  3. pomyślałam to samo co Romanek :D

    OdpowiedzUsuń
  4. I pomyśleć, że taka piękność z Białorusi :)

    OdpowiedzUsuń