Łączna liczba wyświetleń

piątek, 18 maja 2012

78. Belgia - Brugge


Rzadko kiedy umawiam się na prywatne swapy, toteż rzadko otrzymuję kartki z kraju, z którego jeszcze pocztówki nie mam, bo muszę liczyć na offy, których w ogóle nie otrzymuję dużo, a jeśli już to kolejną Holandię, Niemcy, USA tudzież Rosję, albo na zagraniczne loterie organizowane przez zlotowiczów, a przecież po 1) nie codziennie ktoś wyjeżdża za granicę, a po 2) nie zawsze udaje się wygrać loterię. Pocztówka z Bruggi stanowi jeden z nielicznych wyjątków, jest to mój ostatni zagraniczny (i najszybszy w ogóle z moich - od umówienia się do otrzymania kartki minęło jakieś 5 dni) i też jednocześnie mój najnowszy w kolekcji kraj. W sumie jak na państwo, którego powierzchnia odrobinę przekracza powierzchnię województwa wielkopolskiego i nie dorównuje mazowieckiemu, Belgia w statystykach PC ma się całkiem nieźle, otrzymać pocztówkę z tego niewielkiego flamandzkiego kraju nie jest trudno. Ja się jednak przez rok nie doczekałam, bo maszyna losująca uparcie omija mój adres także Belgom (nie zdziwię się, jeśli kolejny off stamtąd będzie właśnie stamtąd) i sama zagadałam o wymianę bardzo miłą użytkowniczkę o imieniu Amina. W  ciągu kilku minut otrzymałam mailem link z galerią pocztówek do wyboru. Zakochałam się w tej. Później się też dowiedziałam, że widnieją na niej aż dwa obiekty UNESCO Brugge jest wciąż zamieszkana. W tle pocztówki nad budynkami góruje także wieżą - jest to drugi obiekt UNESCO, tzw ,,beffroi" - wieże strażnicze zamku, lub miejska dzwonnica w formie wieży wolno stojącej lub związanej z budynkiem ratusza. Budowano je w okresie od średniowiecza do renesansu. Dzwony służyły do ostrzegania o pożarze lub innym niebezpieczeństwie, wzywały mieszczan na narady. Występowały przede wszystkim w zachodniej Europie, były typowe dla architektury Flandrii. W Holandii i Belgii, dla miejskiej wieży reprezentacyjnej, używano częściej określenia: Belfried.
Zabytkowe centrum Brugge wpisane na listę UNESCO w 2000 roku, wpis dotyczące wież strażniczych Walonii i Flandrii w 1999, a beffroi tutejsze wpisano na listę w 2005 roku.


1 komentarz: