Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 11 czerwca 2012

80. Polska - Sękowa


Po długim weekendzie, który już tradycyjnie spędziłam na wsi, obijając się (czytając, jeżdżąc na rowerze, popijając herbatki z sąsiadkami, grillując i tyjąc radośnie i oglądając mecze) czekała na mnie w skrzynce tylko jedna kartka, ale za to jaka! Nie byle jaka nie tylko pod względem wielkości (to chyba największa pocztówka jaką posiadam, jest dwa razy większa niż standardowa) lecz także z powodu tego, że, że  przedstawia ona jeden z polskich obiektów UNESCO. Na dodatek jest to ten obiekt, który na pocztówkach jest trudno dorwać ;) Powiedzmy sobie bowiem szczerze, że o ile skompletowanie pocztówek UNESCO-wych z Krakowa, Warszawy, Wrocławia  czy Torunia nie nastręcza większych trudności, tak już z grupą obiektów o wspólnej nazwie ,,Drewniane kościoły południowej Małopolski i Podkarpacia" jest już dużo gorzej. Wprawdzie w obręb tego obiektu wchodzi aż sześć kościółków Binarowa, Blizne, Dębno Podhalańskie, Haczów, Lipnica Murowana i Sękowa, ale mieszczą się one w niewielkich miejscowościach, nie są aż takimi hitami turystycznymi jak wyżej wspomniane miasta, toteż pocztówka z Sękowej to nie lada gratka. Paulina, od której dostałam tę kartkę, mieszkająca w pobliżu Sękowej - w Gorlicach, wspomina, że jest to chyba jedna z 2-3 kartek, na których kościółek w Sękowej nie jest tylko jednym z malutkich widoczków na naciapanym multi. Chciałabym uzbierać pocztówki z wszystkimi sześcioma kościółkami na razie jednak cieszę z tej. Ty samym zresztą do skompletowania wszystkich pocztówek z UNESCO polskimi zostały mi: świątynie pokoju w Jaworze i Świdnicy, obóz koncentracyjny Auschwitz - Birkenau, Puszcza Białowieska oraz Kalwaria Zebrzydowska, w ostatnim miesiącu udało mi się bowiem zdobyć Malbork oraz Wieliczkę, a Park Mużakowski przywiozłam sobie sama z lubuskiego.
 Coś więcej o Sękowej? Wiele osób kojarzy ten kościółek, ale pewnie nie wszyscy wiedzą, że jego patronami są apostołowie św. Filip i św. Jakub. Pierwszy ze świętych był rodzonym bratem apostołów Piotra i Andrzeja, jest uznawany za świętego Kościołów: katolickiego, anglikańskiego, ewangelickiego, ormiańskiego, koptyjskiego oraz prawosławnego, patronuje też przedstawicielom starych profesji: kapelusznikom, pilśniarzom i cukiernikom. Dnia szóstego maja obchodzi się w Kościele Katolickim wspomnienie św. Filipa i Jakuba, toteż zapewne dlatego kościółkowi w Sękowej nadano właśnie tych świętych jako patronów. Kościółek w Sękowej wzniesiono między latami 1520-1522. Jest on nazywany Perłą Beskidu Niskiego, gdyż jest uważany za najpiękniejszy kościółek Małopolski.  Jest on wciąż czynny, jednak odbywają się tu głównie jakieś bardziej uroczyste msze - np. dożynkowa. Paulina wspomniała też, że kościółek wpisany na listę UNESCO w 2003 jest też bardzo często wybierany przez pary jako miejsce ślubu. Zupełnie się nie dziwię! Piękne miejsce na ślub!

2 komentarze:

  1. Widokówka "bomba".
    Pozdrawiam: http://viewcardsworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. ja w okolicy świąt wielkanocnych zostałam olśniona, że przecież kilka z tych kościółków UNESCowych jest nie tylko w moim województwie, ale też w mojej okolicy, jakieś 100km od Stalowej! więc pewnie za jakiś czas się tam w końcu wybiorę prosząc ładnie ciocię, żeby się ze mną tam przejechała. woziła mnie na różne dziwne koncerty, to do kościółka pewnie tym bardziej mnie chętnie zawiezie :)

    OdpowiedzUsuń