Łączna liczba wyświetleń

środa, 15 sierpnia 2012

86. Turcja - Pamukkale


Wróciłam z wakacji, pora więc na nowo rozpocząć blogowanie. A ta oto UNESCO-wa kartka jest świetnym powodem do powrotu na łono bloggera. Muszę przyznać, że sprawiła mi ogromną niespodziankę, zupełnie się jej bowiem nie spodziewałam. Gdy powróciłam w poniedziałek z Nysy i przeglądałam pocztówki, które przywieźli mi rodzice i kartki od naszych znajomych, na widok tej zdziwiłam się niepomiernie, bo z nikim nie umawiałam się na swapa z Turcji, ani też żaden off nie powinien do mnie wędrować. Okazało się, że to niespodzianka od Ani, tak po prostu, bo zbieram UNESCO-we pocztówki. Jeszcze raz bardzo dziękuję, zwłaszcza, że tym samym doczekałam się czterdziestego w mojej kolekcji kraju. Do pełnej czterdziestki UNESCO brakuje jeszcze dwóch obiektów, na to więc wygląda, że z krajami idzie mi szybciej niż z UNESCO ;) Bardzo powoli mi to idzie, ale za to mam ogromną radość, gdy już jakieś nowe UNESCO znajdzie się w moich łapkach ;).
A Pamukkale? Jest z pewnością znane wielu turystom z Polski, pamiętam, że kiedyś otrzymaliśmy stamtąd pocztówkę od brata mojego Taty, który wczasował się tam z żoną już blisko 20 lat temu. Widoczne na zdjęciu zapełnione wodą progi skalne wyglądają jakby powstały z wypełnionych wodą niecek lodowych, ale ta biel to wapń. To właśnie z tych ,,basenów" termalnych słynie ta jedna z najbardziej znanych miejscowości w Turcji. Leża ona na zboczach góry Cokelez. Jak twierdzi Wikipedia:

Wypływająca z gorących źródeł woda, bogata w związki wapnia i dwutlenek węgla, ochładzając się na powierzchni, wytrąca węglan wapnia, którego osady układają się w nacieki i stalaktyty. Na zboczu góry, wykorzystując nierówności terenu, powstają progi, półkoliste i eliptyczne baseny wody termalnej, ukształtowane w formie tarasów, oddzielone od siebie obłymi zaporami, po których spływa woda. Proces ten trwa nieprzerwanie od około 14 tysięcy lat. Twory te w czasach rzymskich nazywane zostały trawertynami. Władze tureckie objęły teren ochroną tworząc w tym miejscu Park Narodowy, który objęło swoim patronatem UNESCO, wpisując go na listę światowego dziedzictwa przyrodniczego. Park Narodowy utworzono w celu ochrony trawertynów. Pobudowane w górnej części zbocza hotele przyczyniły się do stopniowego wysychania źródeł wody termalnej i postępującej degradacji środowiska. W związku z tym władze tureckie nakazały zamknięcie hoteli a następnie ich rozebranie. Obecnie można oglądać ich pozostałości

 Na to więc wygląda, że mój wujek jako jeden z ostatnich załapał się na nocleg w hotelach położonych nad samymi źrodłami. Udało im się ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz