Łączna liczba wyświetleń

piątek, 24 sierpnia 2012

87. Egipt - Giza

 
                       

Dzisiaj do mojej skrzynki zawitała słoneczna Afryka i spalone piaski Egiptu ;) Wprawdzie kartki przywiezione przez moją gimnazjalną katechetkę przyniosła mi Mama, ale najpierw zrobiła mnie w prysłowiowego konia. Weszła do kuchni i poinformowała mnie, że na dole w skrzynce są jakieś kartki, zdziwiło mnie to, bo już wcześniej wyciągnęłam pocztówkę z Opola, ale zeszłam na parter, gdzie w skrzynce czekały dwie kartki - jedna z piramidami w Gizie (nie ta, z wielbłądem) i druga z maską Tutenchamona. Od razu się domyśliłam, że kupiła ja pani Ania, a Mama dla żartu wrzuciła je do skrzynki, ale przez dłuższą chwilę wpierała mi, że najwyraźniej przywieźli mi je sąsiedzi, albo jeszcze jakiś inny święty Mikołaj, o którym nie wiemy. Nabrałam się, na jakąs minutę, do chwili, kiedy nie weszłam do pokoju, gdzie na kanapie, kiedy zeszłam na dół, Mama już rozłożyła pozostałe 8 kartek ;)Nie powiem, niespodzianka się udała. 10 prześlicznych kartek z Egiptu, w tym praktycznie mówiac prawie wszystkie UNESCO-we, pocztówkowy raj ;)
Obiektu na pocztówce chyba nie potrzeba nikomu przedstawiać, są to słynne piramidy w Gizie - w tle widać najwyższą - piramidę Cheopsa, jednak piramidy w Gizie to cały kompleks - obok tej najslynniejszej, stoi piramida Chefrena oraz nieco mniejsza: Mykerinosa. Cały kompleks obejmuje ponad 30 obiektów, w tym m.in. kamienne grobowce i kwatery budowniczych, któryś jak pamiętamy przy budowie tego monumentalnego grobowca zginęło tysiące. Na zwiedzenie wszystkiego trzeba sobie zarezerwować nieco czasu, a piramidy w Gizie - jeden z siedmiu cudów w świata są od lat tak oblegane, że trzeba się sporo odstać w samej kolejce po bilety.
A pan na przedzie? Też jest wszystkim znany, choćby z dramatu o Edypie, w który to Sfinks zadaje głównemu bohaterowi zagadkę i przepopwiada zabicie ojca. Z tą znaną postacią mityczną mam jeszcze taką pocztówkę.

                      


Ciekawa, choć mniej ładna (powiedzmy sobie szczerze) jest tez pocztówka przedstawiająca rekonstrukcję legendarnej Słonecznej  Barki.
  
                    


Jest to to jak można przeczytać na stronie poświęconej historii sztuki
Naturalnej wielkości łódź zbudowana (podobno) dla Cheopsa, następnie rozmontowana (1224 elementów) i pochowana w położonym obok piramidy tego faraona rowie (grobie), przykrytym 40-ma blokami skalnymi o wadze 17-20 ton każdy. Po jej odkryciu w 1954 r. łódź została zrekonstruowana i znajduje się w miejscowym muzeum. Ma ona 43 m długości, ok. 6 m szerokości i prawdopodobnie była symbolicznym statkiem, którym zmarły faraon miał pożeglować do boga słońca Ra. Łódź została wykonana niezwykle starannie i twierdzi się, że mogła pływać, jednak jej konstrukcja i technika wykonania wskazuje na to, że ani nie była przeznaczona do pływania ani się do tego nie nadawała. Wątpliwości budzi również datowanie łodzi, chociaż równie ostrożnie należy traktować argumenty za i przeciw. Ponieważ łódź była rekonstruowana przez wybitnych fachowców przez niemal 10 lat, można ją chyba traktować jako wierne odtworzenie oryginału.
Same cudności krótko mówiąc ;)

2 komentarze:

  1. Ojej pamiętam jak miałam kiedyś świra na punkcie Starożytnego Egiptu... Gdybym dostała chociaż jedną pocztówkę przedstawiającą któreś z zabytków wtedy, to chyba bym zwariowała ze szczęścia :) Teraz też bym nie pogardziła, bo kartki są bardzo ładne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale się w tym sierpniu obłowiłaś.

    OdpowiedzUsuń