Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 8 stycznia 2013

114. Chorwacja - Šibenik

                            
Ze wszystkich pocztówek, które dostałam dzisiaj w jednej kopercie, ta podoba mi się najbardziej. Przyznaję, że kiedy trafiłam na profil Darko i zafavowałam mu chyba połowę wysłanych, w ogóle się nie zastanawiałam nad tym, które kartki przedstawiają obiekty UNESCO, a które nie. Dogadaliśmy się na wymianę 4 zapisane na 4 zapisane w kopercie, a że ja miałam favy pana z Chorwacji, a on moje, oboje byliśmy (jak sądzę zadowoleni) i nie wnikaliśmy w to co dokładnie otrzymamy.

I oto proszę, dzisiaj zawitały do mojej skrzynki cztery śliczne pocztówki z Chorwacji, a jak się okazuje jedna nawet UNESCO-wa, właśnie ta. Obiektem UNESCO na tej pocztówce jest widoczna, górująca nad tym dalmatyńskim jakim jest Šibenik - Katedra św. Jakuba. Jest to jedno z najstarszych w pełni chorwackich miast w tym kraju. Pisząc ,,w pełni chorwackie" mam na myśli to, że założyli je Chorwaci, a nie Grecy albo Rzymianie w okresie starożytnym. Sam Šibenik prawa miejskie otrzymał w 1299, ale pierwsze wzmiaki o nim pochodzą z drugiej połowy XI wieku.  W mieście tym znajduje sie mnóstwo zabytków (szczególnie kościołów i cerkwi) a co roku odbywa się tam Międzynarodowy Festiwal Kultury Dziecięcej.

Ps. Spotkaliście się z tym, że ktoś podaje współrzędne geograficzne miejscowości na pocztówce? ;)

3 komentarze:

  1. wspólrzędne geograficzne miejsca, które przedstawia pocztówka? interesujące...

    w Szybeniku byłam i jestem w tym mieście zakochana. to jest to co w Bałkanach lubię najbardziej - wąskie i kręte uliczki opadające to w górę to w dół, w których można się schronić przed palącym słońcem, monumentalne budowle sakralne, wszystko w odcieniach białego... ech, zatęskniło mi się!

    a to co najbardziej mnie zaskoczyło i jednocześnie zauroczyło to takie wykute w ścianach budynków tuż przy chodniku misy, które służyły za wodopoje psów i kotów. niby im bardziej na południe tym mniej cywilizowanie a jednak już dawno temu tam wpadli na to, że o zwierzęta też trzeba się troszczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no i z tych emocji bałkańskich zapomniałam napisać, że te misy dla zwierząt po raz pierwszy właśnie w Szybeniku zobaczyłam :)

      Usuń
  2. Współrzędne geograficzne? Nieee, Pogoda, temperatura powietrza to tak, ale ze współrzędnymi się jeszcze nie spotkałam ;D
    Cała Chorwacja jest cudowna. Odwiedziłam ją tylko raz i to ładnych parę lat temu, ale jej magia jest nie do zapomnienia :)

    OdpowiedzUsuń