Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 19 lutego 2013

118. Polska - Dębno Podhalańskie

                         
Od razu się pochwalę, kartkę tę wyciągnęłam ze skrzynki pocztowej mniej niż pół godziny temu. Szybko też znalazłam skan w necie, mogę więc pochwalić się UNESCO-wą kartką od Haliny ;) Pocztówka ta cieszy mnie tym bardziej, że dopiero co niedawno dostałam od Ani kartkę przedstawiającą kościółek w Dębnie od wewnątrz. Wygląda ona tak jak na pocztówce poniżej
I takim oto sposobem mam pełenogląd tego jak wygląda ten piękny kościółek, a trzeba przyznać, że zarówno od wewnątrz jak i od zewnątrz robi on niemiałe wrażenie.
Kościół w Dębnie Podhalańskim jest pośięcony św Michałowi Archaniołowi. Został on wybudowany w stylu gotyckim. Obecny kościółek pochodzi z II połowy XIV wieku i stoi na miejscu wcześniejszego, powstałego w wieku XIII. Szczególnie cenne w kościółku są ołtarz głównhy widoczny na pocztówce niżej i nawa główna, w tym także tabernakulum  - są one bowiem najstarsze. Cenna jest także polichromia. Mówi się także, że dzwonki, które są w wyposażeniu kościola pochodzą z V wieku naszej ery, byłby więc jednym z najstarszych zabytków instrumentalnych w naszym kraju.

3 komentarze:

  1. Wnętrza przepiękne- chciałbym zobaczyć ten kościółek na żywo. Ładnie by też tam było mieć jakąś uroczystość, bo naprawdę zdobienia niepowtarzalne!

    OdpowiedzUsuń
  2. drewniane kościoły mają coś w sobie. nawet u siebie w rodzinnym mieście wolę chodzić do drewnianego kościółka, który jest dalej niż do swojej betonowej parafii. chociaż teraz i tak mi się ona bardziej podoba niż kiedyś odkąd poznałam jej symbolikę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubie pocztówki z serii kroniki polskiej.
    Drewniane Koscioły podobają mi chyba znacznie bardziej, niż te murowane.

    OdpowiedzUsuń